Platūs kūrybos klodai

Žinomas Lietuvos fotografas mažeikiškis Pranas Algimantas Tirlikas balandžio mėnesį paminėjo savo 70-mečio sukaktį. Ta proga Mažeikių viešojoje bibliotekoje atidaryta jo fotografijos darbų paroda. Menininko sesuo Laima Ona Stanaitienė parodos atidarymo metu sakė: „Prie Nemuno krantų, Gelgaudiškyje (Šakių r.) gimęs Algimantas Mažeikiuose įleido gilias bei tvirtas šaknis ir čia tapo savu. Jis daug nuveikė savam kraštui ir Lietuvai.“

Ilgas kelias į fotografiją

A. Tirlikas fotografija susidomėjo mokykloje apie 1964 metus, o pirmasis fotoaparatas buvo „Smena-2“. Baigdamas mokyklą, jau turėjo nuosavą kamerą „Zenit -3M“. Šiuo vardu pavadintas ir pirmasis fotoaparato modelis buvo išleistas 1952 m., o 1966 m. jaunojo fotografo nuotraukas pirmą kartą parodė per Lietuvos televiziją. Gelgaudiškio mokykla, kurioje mokėsi ir surengė ne vieną savo parodą, yra įtraukusi A. Tirliką į „Garbės galeriją“.

1967–1972 m. A. Tirlikas studijavo Kauno politechnikos institute, o 1975 m. Maskvos liaudies menų universitete baigė dvejų metų fotografo mėgėjo meistriškumo kursus.

1978 m. pradėjo dirbti Mažeikių naftos perdirbimo gamyklos Statybos direkcijos Energetikos skyriuje, o 1984–2007 m. – AB „Mažeikių nafta“ fotografu. Tai buvo ypatingas beveik 23 metų laikotarpis ir išgyventa patirtis. Gamyklos fotografas turėjo būti visų įvykių smaigalyje ir juos fiksuoti. Begalės aukštų valstybės vadovų, atsakingų šalies bei rajono pareigūnų ir politikų, daug paprastų darbininkų buvo įamžinta nuotraukose. Pradžioje tai buvo tik juodai baltos, o vėliau ir spalvotos. Tuometinė pramonės giganto ir miesto statyba, dirbančiųjų kasdienybė ir laisvalaikis, gamyklos šventės ir renginiai fotografą vertė dirbti pašėlusiu ritmu. Įvykius reikėjo ne tik užfiksuoti, bet ir per patį trumpiausią laiką išryškinti juostas ir padaryti nuotraukas, daug, labai daug nuotraukų. Tiesiog vienas malonumas būtų šiandien ilgėliau pasirausti fotografo senų nuotraukų archyvuose, kurie yra tikras miesto ir gamyklos istorijos lobynas.

Pastebėtas ir įvertintas

Nepaisant darbo krūvio didžiulėje įmonės teritorijoje bei padaliniuose (vienu metu buvo 33 cechai) ir nuolatinio nesibaigiančio buvimo pačiuose „karščiausiuose“ taškuose, fotografas sugebėjo rasti laiko ir „prisijaukinti“ prie meninės sąvokos, atrodytų, visiškai nepritampančius vamzdžius, technologines linijas, kaminus ir kitą pramoninę erdvę. Neatsitiktinai šiandien tarp įdomiausių ir svarbiausių savo darbų A. Tirlikas įvardija ciklus „Žmogus ir nafta“ (1984–2007); „Gyvenkime su gamta“ (1998–2008 ) ir kt.

Pirmoji personalinė A. Tirliko fotografijos paroda surengta 1999 m. buvusiuose naftininkų kultūros rūmuose. Tais pačiais metais dalyvauta Pasaulio lietuvių fotografijos parodoje „Pavasaris“, Čikaga; Tarptautinėje fotografijos parodoje „Gyvos žemės mintys“, Mažeikiai. A.Tirliko nuotraukos buvo įtrauktos į šių parodų katalogus.

Ilgametė profesinė patirtis bei nostalgija ir duoklė pamiltiems objektams inspiravo parodą „Prisiminimai apie „Mažeikių naftą“, Mažeikių muziejus, 2010 m.

Kas domisi A. Tirliko kūryba, yra pastebėjęs ir šelmiškai linksmas jo fotografijas. 2011 m. internetinio portalo eFoto.lt konkurse „Mano augintinis“ antrąją vietą laimėjo fotografo nuotrauka „Gauti kiaulę“. Tuomet 512 dalyvių pateikė per 800 nuotraukų. Nuotraukos buvo peržiūrėtos per 160 tūkstančių kartų. A. Tirlikas, rodydamas kiek kitokias nei įprasta nuotraukas, ypač dažnai pelno konkurso komisijos simpatijas.

Fotografas komentuodamas šią savo nuotrauką sakė, kad išsireiškimas „gauti kiaulę“ rusams reiškia nelaimę, o vokiečiams – laimę. Galbūt dėl to ši nuotrauka užsienyje taip pat buvo įvertinta ir pelnė apdovanojimą.

Tai buvo ne pirmas kartas, kai autorius pateikė linksmas nuotraukas. 2005 m. A. Tirlikas savo kūrybą pristatė tarptautinėje parodoje Humoro ir satyros namuose Gabrove, Bulgarija, o 2006 m. ir 2007 m. – tarptautiniame humoro festivalyje Knokke-Heist, Belgija.

A. Tirlikas yra Lietuvos fotomenininkų sąjungos (LFS) narys (2002). Jis apdovanotas Tarptautinės meninės fotografijos federacijos (FIAP ) aukso medaliu Tarptautiniame fotokonkurse „Žmogus ir nafta“, Juodkalnija (2004), VI tarptautinio konkurso „Gyvos žemės mintys“, Mažeikiai, laureatas (LFS, 2009).

Skylėtas projektas – „Vartai“

Parodos atidarymo metu autorius dar kartą prisiminė fotografavimą be fotoaparato: „2009–2013 m. susidomėjau ekonomišku fotografavimu be fotoaparato, o konkrečiau – camera obscura (lot. – tamsus kambarys), analogiškas pavadinimas pinhole (angl. – adata išdurta skylutė) technika. Camera obscura, dabartinio fotoaparato prototipą, dar 1485 m. detaliai aprašė žymus italų dailininkas ir išradėjas Leonardas da Vinčis, tačiau pirmąkart fotografija pagal šį principą buvo padaryta 1850 m., o populiarumo toks fotografijos būdas sulaukė tik amžiaus pabaigoje ir vėl atgimė po kelių dešimtmečių. Tokį aparatą sudaro šviesai nelaidi dėžutė ar panašus daiktas, kurio vienoje sienelėje išdurta skylutė, o priešpriešinės sienelės paviršius jautrus šviesai. Nors nenaudojamas joks stiklinis lęšis, pro skylutę sklindanti šviesa „nupiešia“ apverstą tikrovės vaizdą. Ši technika išmokė mane pajausti šviesą ir erdvę, atsijoti smulkias nereikalingas detales, paliekant tik esmę, gautų vaizdų paprastai nekadruoju. Pinhole pavyko padaryti nemažai darbų, kurie nuolatos rodomi parodose, yra įtraukti į pasaulio fotografijos internetines svetaines, sulaukė nemažai įvertinimų ir iki šiol gyvena kartu su manimi, vienas iš mano darbų pateko į Lenkijoje vykusią parodą „Pinhole world 2012“.“

Algirdas PETRAVIČIUS

Autoriaus nuotrauka

Komentuoti

Apsaugos kodas
Atnaujinti

Powered by BaltiCode